Over mij

Hoe ik begon….

In 1999 ben ik gestart met het werken met jongeren. De snel wisselende fases die zij doorlopen blijven mij aantrekken. Een groot stuk van de identiteit wordt in deze periode gevormd. Ik geloof dat het vormen daarvan minder moeilijk hoeft te zijn dan dat ik vaak zie bij jongeren.

En dat bepaalde ervaringen, juist in deze periode, hen kan vormen (of kan breken). Ik vind het belangrijk dat zij zich in deze fase bewuster zijn van hoe ze in elkaar zitten, en gun hen dat ze nu al leren vertrouwen op hun innerlijke wijsheid.

Wie ben ik? 

Ik ben Jobke (1977) en vanaf jongs af aan ben ik geboeid door de mens. Zo lang ik me kan herinneren ben ik nieuwsgierig naar de beweegredenen en drijfveren, of het gebrek daaraan, bij de ander. Ik vond als kind al, de rollen die men innam fascinerend. Dan zei iemand bijvoorbeeld het gaat goed…maar dan voelde of zag ik, dat dat niet zo was. Of iemand gedroeg zich in gezelschap anders dan wanneer je alleen met hem of haar was; verwarrend.

En toen?

Ik wilde altijd het waarom weten van dingen. Ik zag meer details en voelde meer sferen aan dan ik herkende bij anderen. Het vele, snelle en diepe doordenken over alles, kon ik parkeren door veel te lezen. Het stond voor mij al vroeg vast dat ik met mensen wilde werken.

Ik voelde me vaak te, en zo werd ik ook wel ervaren door anderen. Ik was te nieuwsgierig, te emotioneel, te gevoelig, te bijdehand, te ongeduldig, te snel (in denken, praten, schakelen), te zwaar op de hand etc. Zie ook: blog TE.

Binnenstebuiten

Het gevolg was, (want ik zocht wel naar de verbinding met anderen) dat ik me als een kameleon ging aanpassen en ging pleasen: ik voelde snel aan wat er nodig was. Vaak wist ik al wat iemand kon gebruiken, voordat diegene het zelf wist. Vervolgens vond ik het dan vreemd wanneer iemand dat zelf nog niet doorhad. Zie ook blog: Wat is hooggevoeligheid?

Het maakte voor mij heel erg uit in welke omgeving ik was. Dat geldt voor iedereen maar voor mij was het een verschil van dag en nacht. Voelde ik me op mijn plek dan kon ik bergen verzetten. Voelde ik me niet voldoende gezien, gehoord (onveilig) dan kwam de TE omhoog, dan raakte ik heel snel onder- of overprikkeld. Dan haakte ik (intern) af en ging ik pleasen.

Ik heb lange tijd binnenstebuiten geleefd en nog langer hing mijn eigenwaarde af van wat anderen van me vonden (afwijzingsgevoeligheid). Daarnaast beleefde ik, tijdens mijn eigen pubertijd en adolescentiefase, een aantal moeilijke jaren en gebeurtenissen. Dat zorgde ervoor dat ik me niet kon afzetten tegen mijn ouders en mijn identiteit niet op mijn eigen tempo kon ontwikkelen.

Pas ver in de volwassenheid heb ik leren omgaan met mijn (prikkelzoekende) hooggevoeligheid (hsp/hss), met een hoofd wat vrijwel altijd ‘aan’ staat en automatisch altijd maar verbanden legt, ook in ‘rust’stand.

Dunne lijntjes

Er is bij mij altijd sprake van een dun lijntje tussen over- en onderprikkeling. En met een voet op de rem en met een voet op het gaspedaal is het moeilijk om je balans te houden.

Ik weet wat het is om te vallen en weer op te staan. Ik ken zelf alle fases van stress uit eigen ervaring.

Ik weet ook wat het is om te vallen, op te willen staan en dat niet te kunnen. Dat je systeem het stukje schouders eronder en door lange tijd weigert. Dat rust en een tijd goed slapen, niet voldoende helpen…dat eigenlijk niets helpt…. Ik heb toen heel duidelijk gevoeld aan álles dat ik het het op mijn manier en tempo moest doen. Ik accepteerde alle consequenties die vast zaten aan míjn manier. Ik heb heel wat in moeten leveren en mijn identiteit los moeten koppelen van werk. Ik moest helemaal terug naar ‘zijn’.

Sinds die tijd kan ik zeggen dat ik weinig meer doe wat me niet ligt, wat ik niet leuk vind of wat niet bij me past. Soms ontkom ik daar natuurlijk niet aan maar dan doe ik iets weloverwogen en meer op intuitie. Mijn levenskwaliteit is er met grote sprongen op vooruit gegaan. Ik ben innerlijk flink veranderd, maar in de kern dezelfde gebleven.

Ervaring

Door mijn jarenlange werk binnen de jeugdhulpverlening, waarin ik te maken kreeg met hechtingsproblematiek, systemische problematiek, loyaliteitsproblemen, (generationele) trauma’s, KOPP/KOV, samengestelde gezinnen, persoonlijkheidsstoornissen (zoals narcisme) en verslavingen, en door mijn huidige baan, als schoolmaatschappelijk werker (voortgezet onderwijs), heb ik veel ervaring opgedaan in het individuele- en systemisch werken met jongeren en hun ouders/verzorgers.

Van mijn persoonlijke levenservaring, als ervaringsdeskundige, maar ook van mij in de rol van partner, moeder (van onze lieve zonen uit 2006 ♥ en 2009 ♥) dochter, zus en vriendin heb ik het meest geleerd!

Ik ken de zorg en de hulpverlening vanuit allerlei hoeken en lagen als patient, cliënt, (schoon)dochter, moeder en mantelzorger.

Door mijn persoonlijke processen en door alle opleidingen, trainingen en cursussen van de afgelopen jaren (zie hier onder) is mijn ervaring en kennis verder uitgebreid. 

Mijn weg heeft me gevormd en ervoor gezorgd dat ik sta waar ik nu sta, sterker nog: het is mijn kracht geworden om te normaliseren en aan te pakken wat nodig is.laughing

“Door wat jij allemaal deed in korte tijd, wil onze zoon later ook jongeren gaan helpen!”
Hans, vader van Nikky, 13

“Ik vond het fijn dat we tussendoor ook gewoon konden lachen samen….”
Eline, 14

Gevolgde opleidingen, cursussen en trainingen:

(kijk voor mijn werkervaring op Linkedin, en vraag me gerust persoonlijk naar mijn levenservaring).

2023:            Masterclass Perfectionisme en Faalangst, Saskia Klaayssen via Anahata

2023:            Teken je gesprek, weerbaarheid en pesten, Annemarie Laseur via SWV

2022:            Integral Eye Movement Practioner (IEMT) bij Hanneke van der Voort via Anahata

2022:           KOPP/ KOV en kwetsbaar ouderschap (workshop Iriszorg via Samenwerkingsverband)

2022:            Aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling via LVAK

2022:           Congres Traumasensitief werken, centrum Expertise Rouw en Verlies

2021/22:      A year of Polyvagal, de Polyvagaal theorie, bij Deb Dana

2021:           Workshop ouderverstoting, Samenwerkingsverband

2021:           Familieopstellingen op tafel begeleiden, Beeldkracht academie

2021:           Masterclass Rejection Sensitivity, Saskia Klaayssen via Anahata

2020/21:      Train de trainer, Sociale vaardigheden en weerbaarheid, Nancy Koppers

2020:           Teken je gesprek op (uitstel) gedrag en faalangst, Annemarie Laseur via SWV

2020:           Beeldkracht opstellingen, Beeldkracht academie

2020:            113 Suicide preventie, online training

2020:            Meldcode Huiselijk Geweld en kindermishandeling, LVAK

2019:            Hooggevoeligheidsdeskundige, Hooggevoelig Heel Gewoon

2019:           Begrijp en begeleid hoogsensitieve kinderen, Esther Bergsma, Werk/Zorg combinatie

2019:            Schaamte en schuldgevoel in de hulpverlening, Ankie Kuhne & Lieve Talloen

2016:           Beroepscode en Tuchtrecht, SKJ register

2015:            Werken met het Vlaggensysteem, Movisie

2014:            Netwerkberaad pleegzorg voorbereiden, Lindenhout

2012:            Slecht nieuws gesprek voeren

2011:            Empoweren van clienten in de jeugdhulpverlening

2010:            Gezinsonderzoek, screening en training van Pleegouders

2008:            Oplossingsgericht werken

2006:            Competentiegericht werken

2005:           Intensieve Pedagogische Thuisbegeleiding, Hogeschool Arnhem Nijmegen

1998/01:      HBO Maatschappelijk werk en Dienstverlening, jaarstage Begeleid Wonen en        Crisisopvang, afgestudeerd op tevredenheidsonderzoek Bureau Jeugdzorg, Hogeschool Den Bosch

1994/97:     MBO Sociaal Pedagogisch Werk, jaarstage klasse assistente cluster4 onderwijs, projectrichtingen: psychiatrie en jeugdhulpverlening.

Wil jij ook meer grip en veerkracht? 

Neem hieronder contact met mij op om samen te kijken wat je volgende stap is.

Welkom bij Blijf